استاد دانشگاه و پژوهشگر هنرهای آیینی از تعزیه خوانی و پرده خوانی به عنوان تجلی و بهترین برآیند هنرهای نمایشی جهان اسلام یاد کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، اردشیر صالح پور یکشنبه شب به عنوان سخنران آیین رونمایی از کتاب 'تابلوی عزیمت مسلم ابن عقیل از مدینه به کوفه' و نیز مولف این کتاب گفت: همانگونه که یک نقال می خواند یا نقاش به تصویر می کشد ، محمد مدبر، در مجالس تعزیه همواره آنچه را می شنید و خود می خواند با قلم بر پرده متجلی می کرد.
محمد مدبر (درگذشته به سال 1346 خورشیدی) نقاش بنام مکتب خیالی نگاری و قهوه خانه و ملقب به نقاش عاشورا است که بیشترین تابلوهای خلق شده توسط این هنرمند مربوط به واقعه کربلا می باشد.
وی صدایی خوش داشت و از کودکی در تعزیه های عاشورایی ایفای نقش کرده بود.
صالح پور ، مصنف کتاب که عنوان کامل آن 'تحلیل زیبایی شناختی و روایت نقاشی - نمایشی تابلوی عزیمت مسلم ابن عقیل از مدینه به کوفه' است افزود: بیش از 30 اثر حاصل تعزیه خوانی ، شبیه خوانی ، پرده خوانی و شمایل نگاری که در مکتب خیالی نگاری توسط استاد مدبر خلق شده برای ما باقی مانده است.
تابلوی عزیمت مسلم ابن عقیل از مدینه به کوفه با ابعاد ۲۰۴*۲۵۳ سانتیمتر در موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران نگهداری می شود و کتابی که امروز رونمایی شد پژوهشی درباب همین تابلو است.
صالح پور که درجه دکتری خود را در رشته پژوهش هنراخذ کرده است ادامه داد:‌ البته مدبر هنگام به تصویر کشیدن این صحنه ها با صدایی زیبا نیز می خوانده ، و نقل است در حالی که در یک دستش قلم بوده در دست دیگرش دستمالی که اشکهایش را پاک می کرده ، این تابلوها را می کشیده است.
صالح پور اضافه کرد: این تابلوها حاوی ارزش های دینی و اعتقادی ما است و ما باید سپاسگذار قلم مدبر باشیم که بخشی از فرهنگ و اعتقاد ما را به تصویر کشیده است.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه با اشاره به مکاتب مختلف نقاشی گفت: مکتب خیالی نگاری و قهوه خانه یکی از سبک های نقاشی است اما متاسفانه جدی قلمداد نشده ، در حالی که در این مکتب آثار برخاسته از فرهنگ و هنر اسلامی به خوبی دیده می شود که به عنوان نمونه می توان از آثار مدبر و فتح الله قول لر آقاسی یاد کرد.
صالح پور افزود: این مکتب تا دهه 40 زنده و به عنوان سبک و سیاق شرقی مطرح بوده است.
وی افزود: هنراروپایی در نقاشی ارزش های خود را دنبال می کند ، ولی ما نباید سنت های خود را فراموش کنیم.
این نمایش نامه نویس گفت: در آن دوره از این هنرمندان مردمی حمایت نمی شد ، خواستگاه آنها قهوه خانه بود که در قزوین از 400 سال پیش وجود داشته و سپس در برخی از شهرهای دیگر به وجود آمد.
صالح پورکه خالق کتاب های 'بنفشه‌های سوگوار'،' پیکرک‌ها' و 'عروسک‌ها و صورتک‌های ایران باستان' نیز هست در ادامه سخنان خود به شرح گونه هایی از مکتب خیالی نگاری و قهوه خانه پرداخت.
وی گفت: گونه های حماسی این مکتب در قالب شاهنامه ارائه می شود و یک گونه دیگر آن بزمی است و گونه مذهبی این مکتب نیز وجود دارد که البته بیشتر مورد توجه هنرمندان بوده است و مدبر نیز از پیشگامان همین دسته است.
وی توضیحاتی در باره رنگ پردازی ، لطایف و اشارات 30 تصویر عزیمت مسلم ابن عقیل از مدینه به کوفه نکاتی را بیان کرد و گفت: طراحی حلزونی در این نقاشی رعایت شده است و تحلیل هر یک از این تابلوها در کتاب آمده است.
مراسم رونمایی از کتاب تابلوی عزیمت مسلم ابن عقیل به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری موزه ملی ایران و کمیته ملی موزه های ایران با حضور هنرمندان و علاقه مندان در شب وفات پیامبر(ص) و شهادت امام حسن (ع) در محل موزه ملی برگزار شد.
در این مراسم مرشد میرزا علی به پرده خوانی طفلان مسلم پرداخت که قسمت هایی از وقایع پیش از عاشورا را بیان کرد و گروه شبیه خوانی عزیزی نیز تعزیه خوانی و شبیه خوانی کردند.
فراهنگ**1003**1540** خبرنگار: محمدرضا جعفرملک ** انتشار دهنده: طاهره نبی اللهی
منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: