سفر هیأت رسانه‌ای ایران به پکن/ مقدمات تعامل بیشتر فراهم است
سه شنبه 23 آبان 1396

ایران وچین

، یک هیات رسانه‌ای متشکل از مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ایران صبح روز گذشته دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه به منظور گسترش همکاری رسانه ای دو کشور و با سرپرستی محمد جعفر صافی، مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد پکن شدند.

لوشینکا معاون سردبیر روزنامه گومینگ در استقبال از هیأت رسانه‌ای ایرانی ضمن تشریح فعالیت‌های این رسانه در کشور چین گفت: موضوعاتی که تولید می‌کنیم مربوط به فلسفه و فرهنگ و اندیشه است. تیراژمان نزدیک به ۱ میلیون نسخه است. زیر نظر این گروه ۲ روزنانه. ۴ مجله. ۱ سایت و ۱ مرکز چند رسانه‌ای ست. تعداد کارمندان ما ۱۲۰۰ نفر است. در ۲۳ کشور دنیا دفتر داریم. وظیفه اصلی این روزنامه تبلیغات اندیشه‌ها و اکولوژی حزب کنونیست چین است و به عنوان واسطه حزب و افکار عمومی ست و سابقه ای به بلندی حزب کمونیست چین دارد

وی افزود: با توجه به این تحول الکترونیک شروع کردیم و به سایت گومینگ و رسانه‌های دیگر می توان اشاره کرد. مخاطبان ما دانشمندان و فرهنگیان هستند که در عصر توسعه چند رسانه ای از مزایایی برخوردار شده ایم. توسعه ما در عصر چند رسانه ای بیشتر بر سایت گومینگ متمرکز است

سردبیر روزنامه گومینگ ادامه داد: تجربیات مختلفی درباره فروش الکترونیک بدست آوردیم. در زمانی که مخاطبان ما بیشتر از کامپیوتر استفاده می کردند تیراژ روزنامه گومینگ به ۴۰ میلیون می رسید و تعداد کلیک‌ها ۱۵۰ میلیون بود. این مقداری عظیم به نظر می آید و متناسب با جمعیت چین است.

وی افزود: تحولی جدید داریم مواجه می شویم که استفاده کنندگان سایت بیشتر به موبایل روی آوردند. الان آماری داریم که ۹۰ درصد بازدید کننده‌ها از طریق موبایل هستند. در نرم افزارهای وی چت و وی گو تولید محتوا می کنیم و لذا اپلیکیشن اختصاصی خود را تولید کرده ایم که اکنون ۶۰ میلیون بازدید کننده داریم

این فعال رسانه‌ای افزود: به دلیل شکاف اجتماعی و اختلاف نظرها در مورد شبکه‌های اجتماعی و تاثیراتی که بر افکار عمومی دارند در پی رونق رسانه‌های جدید برآمدیم و تصمیم گرفتیم به عنوان رسانه‌های اصلی کشور نقش خود را ایفا کنیم و از نظر تیوری مفهدمی تحت عنوان «ادغام رسانه‌ها» را مطرح کردیم که اکنون در بین سایر رسانه‌ها نیز کاربرد دارد.

وی گفت: همه موضوعات تولیدی روزنامه مورد پردازش قرار گرفته و از طریق زسانه‌های جدید ما به بیرون انتقال و انتشار پیدا می کند. البته این وضعیت کنونی روزنامه است و در آینده گام‌ها بلندتری برمی‌داریم.

سردبیر روزنامه گومینگ ادامه داد: ما به عنوان یک رسانه دولتی در سطح ملی هر امتحانی که انجام دادیم مورد استقبال دولت مرکزی قرار گرفته و رسانه‌های دیگر از آن استفاده می کنند. ما میهمانان زیادی از رسانه‌های داخلی داشته ایم و الان خوشحالیم که میزبان همتایان خارجی خود هستیم.

سردبیر روزنامه گومینگبا مروری بخشی از رویکردهای فکری مطرح شده توسط شی چن بین به عنوان اندیشه سوسیالیست چین گفت: روزنامه گوانگ مینگ "به معنای روشنایی بخشی" دومین روزنامه بزرگ چین و متعلق به حزب کمونیست چین است که حدود یکصد میلیون نسخه تیراژ دارد.

در بخش دیگری از این دیدار، ‌ محمدجعفر صافی مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد به‌عنوان سرپرست هیات رسانه ای ایرانی ضمن تشکر از میزبانی روزنامه چینی گفت: در ایران حدود ۶۸۰۰ رسانه داریم که ۱۵۰ رسانه از کشورهای دیگر در ایران دفتر دارند. ۷۸ رسانه رادیو و تلویزیونی هستند. ۳۷ خبرگزاری. ۲۳ روزنامه و ۱۲ نشریه مربوط به عکاسی و از چین نیز ۵ رسانه در ایران حضور دارند.

وی افزود: از سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی و جناب آقای دکتر روحانی دیپلماسی رسانه ای و ارتباط با سایر رسانه‌های خارجی ست و یکی از توصیه‌های ما به رسانه‌های ایرانی آن است که با سایر رسانه‌های خارجی خواهرخواندگی و تفاهم خبری داشته باشند و خبرهای تولیدی خود را به شکل مستقیم انتقال داده یا دریافت کنیم و خبرهای درست را دریافت کنیم

صافی با تأکید بر لزوم ارتباط مستقیم در تبادل اخبار گفت: رسانه‌های ایران آمادگی کامل دارند برای انعقاد تفاهم نامه و ارتباط خبری با رسانه‌های چینی اقدام کنند.

علی عسگری مدیرعامل خبرگزاری مهر هم در این دیدار با تشکر از میزبانی کشور چین، گفت: در سخنان طرح شده به ادغام رسانه‌ها اشاره شد که این فضا در ایران نیز وجود دارد. از نظر استفاده از شبکه‌های اجتماعی کشور ایران در منطقه اول است و زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنت در ایران کاملن مهیاست.

عسگری ادامه داد: در ایران تقریبا ۸۰ میلیون جمعیت و همین مقدار سیم‌کارت داریم و هر فرد در ایران به موبایل دسترسی دارد. در حال حاظر بیشترین ارتباط از طریق موبایل صورت می‌گیرد که تا ۳ سال پیش حدود ۲۵ درصد ارتباط از طریق موبایل بود که اکنون به ۵۰ درصد رسیده و ایجاب می‌کند در تولید نرم افزارهای چند رسانه‌ای فعال باشیم و رسانه‌های ایرانی نیز به سمت تولید محتوای تحت وب دارند حرکت می‌کنند.

مدیر خبرگزاری مهر تأکید کرد: بعضی شبکه‌های اجتماعی در ایران بیشتر بااستقبال مواجه شده‌اند مانند تلگرام لیکن ما نیز به فکر تولید و استفاده بیشتر از شبکه‌های اجتماعی داخلی هستیم.

عسگری با اشاره به شرایط فعالیت اصحاب رسانه در ایران، گفت: در ایران امتیازاتی به خبرنگاران داده شده مانند در نظر گرفتن این حرفه بعنوان یکی از مشاغل سخت و زیان‌آور که منجر به بازنشستگی ۲۰ ساله فعالان این حوزه می‌شود. وزارت فرهنگ ایران هم برای توسعه فعالیت رسانه‌ها بخشی از حق بیمه خبرنگاران را به رسانه‌ها پرداخت می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: خبرگزاری مهر و دو خبرگزاری دیگر ایران یعنی فارس و ایرنا جزو اتحادیه اوآنا (اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه) است که از کشور چین نیز خبرگزاری شینهوا جزو این اتحادیه است و امیدواریم که با سایر رسانه‌های چینی نیز در قالب این اتحادیه تعامل روزافزونی داشته باشیم.


اصحاب رسانه,چین,وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی